2025-11-102025-11-10https://repositorio.upse.edu.ec/handle/46000/15221Task-based teaching (TBLT) is a method that covers the Information-gap Activities (i-gap), and has proven to be very effective in teaching foreign languages, according to authors such as Yalcín and Balsaran. The general objective of the work was to apply Information-GAP Activities as a technique to improve the reading comprehension capacity, applied in a population constituted by twenty students from the Language Center of the Catholic University of Cuenca. Through a quantitative-experimental approach, these strategies were appliedto measure their effectiveness in acquiring the reading comprehension of texts in English in university students. The methodology was based on the application of a pre-test and post-test, the results revealed the positive effects in the improvement of reading skills and the increase of lexical contents in the participants. Readings were chosen for the application of this study that refer to the contents established in the guidelines of the Common European Framework of Reference for Languages, obtaining as a result a level of reading comprehension that is very satisfactory and adequate for this level and as a recommendation the consideration of the phases of reading to obtain a significant increase in the use of vocabulary in context and their reading comprehension in generalLa Enseñanza de Lenguas Basada en Tareas (Task-based teaching [TBLT]) es un método que abarca las Informatión-gap Activities (i-gap), y que han demostrado ser muy eficaces en la enseñanza de idiomas extranjeros, según autores como Yalcín y Balsaran . El objetivo general del trabajo fue aplicar las Information-gap Activities como técnica para mejorar la capacidad de comprensión lectora, aplicado en una población constituida por veinte estudiantes del Centro de Idiomas de la Universidad Católica de Cuenca. A través de enfoque cuantitativo-experimental aplicó dichas estrategias para medir su efectividad en la adquisición de la comprensión lectora de textos en inglés en estudiantes universitarios. La metodología se basó en la aplicación de un pre test y post test cuyos resultados revelaron los efectos positivos en el mejoramiento de la destreza lectora y el incremento de contenidos léxicos en los participantes. Se seleccionaron lecturas para la aplicación de este estudio que hacen referencia a los contenidos establecidos en los lineamientos del Marco Común Europeo de Referencia de Lenguas, obteniéndose como resultados un nivel de comprensión lectora muy satisfactorio y adecuada para este nivel y como recomendación la consideración de las fases de la lectura para obtener un significativo incremento del manejo de vocabulario en contexto y su comprensión lectora en general. application/pdfTask-based teachinginformation-gap activitieslecturapre-taskpost-taskTask-basedinformation-gapreadingpre-tasktaskpost-taskInformation GAP activities in english reading comprehensionInformation-GAP activities en la comprensión lectora de textos en inglésinfo:eu-repo/semantics/article